Alles over gebit

Gebit

Tandproblemen

De tanden en kiezen van konijnen en cavia’s groeien hun leven lang door. Door veel hard en vezelrijke voeding te eten, slijten de tanden. Wanneer cavia’s en konijnen te weinig hooi eten, worden de tanden te lang en dit kan problemen veroorzaken. Er kunnen ook scherpe haken op de kiezen komen. Deze veroorzaken wondjes en pijn in de bek, waardoor ze niet meer willen eten.

Olifantstanden

In de onderkaak en bovenkaak hebben konijnen en cavia’s twee snijtanden. Konijnen hebben tevens nog twee kleine stifttanden achter de boventanden. Wanneer de tanden niet de juiste stand hebben of wanneer er een tand ontbreekt, slijten de tanden niet netjes af. De snijtanden worden dan heel lang, olifantstanden noemen we dat.

Symptomen van gebitsproblemen kunnen zijn: niet eten (terwijl er vaak wel interesse is in het eten), speekselen, zwelling op de kop door abcessen, slechte conditie van de vacht, vermageren of diarree.

Het is altijd belangrijk om met een cavia of konijn dat niet eet langs een dierenarts te gaan. Als er niets aan gedaan wordt, kunnen de darmen stil komen te liggen. Hieraan kan het dier overlijden. Niet eten kan verschillende oorzaken hebben, zoals pijn, stress, ziekte of gebitsproblemen. De dierenarts zal dan dus ook naar het gebit van het konijn kijken. Wanneer de snijtanden te lang zijn, kunnen deze vrij gemakkelijk worden geknipt of geslepen. De haken op de kiezen moeten echter onder narcose worden weggehaald.

Critical care

Een konijn kan dus niet lang zonder eten. Wanneer hij niet eet begin dan met dwangvoeren (en laat hem zo snel mogelijk nakijken door een dierenarts). Dwangvoeren kan met de voeding Critical care. Dit is een speciale vloeibare vezelrijke voeding die de darmen stimuleren.