Alles over

E. cuniculi - scheve kop

Encephalitozoon cuniculi is een parasitaire infectie bij het konijn. Het zijn hele kleine organismen die niet met het blote oog zichtbaar zijn. Een konijn kan hier ongezien mee besmet raken. Een konijn kan besmet zijn met de parasiet maar nog geen verschijnselen vertonen. Pas wanneer de weerstand afneemt door bijvoorbeeld stress kunnen de klachten zich openbaren.

Verschijnselen

De parasiet verspreidt zich over het hele lichaam en bevind zich het liefst in zenuwweefsel. Dit zorgt ervoor dat er een heel scala aan verschijnselen kan worden gezien.

De belangrijkste verschijnselen zijn:

Hersenproblemen (scheve kopstand, tollen om de lengte-as)
Achterhandsproblemen (slappe of verlamde achterpoten)
Blaas- of nierproblemen (urine lekken of veel drinken en plassen)
Oogproblemen (verkleuring van de lens, blindheid, verdikking van het oog)
Vermageren

Als de verschijnselen op tijd worden opgemerkt, kan deze ziekte goed behandeld worden. Wanneer één van de bovenstaande symptomen wordt waargenomen, wordt direct een behandeling gestart. Dit omdat de parasiet lastig is aan te tonen en de kans op herstel het grootst is, wanneer met de behandeling vroeg wordt begonnen.

Let op, deze ziekte is besmettelijk voor andere konijnen in de omgeving. Het is dan ook soms nodig om de andere konijnen mee te behandelen.

Fenbendrops

Het medicijn dat de parasiet dood heet Fenbendrops. Dit moet 28 dagen gegeven worden.

Bij ernstige klachten is het soms nodig om het konijn ook antibiotica, ontstekingsremmers of infuus te geven. Ook is dwangvoeren altijd erg belangrijk wanneer het konijn niet zelf meer wil eten. Er kan dan ook voor opname van het konijn in de kliniek gekozen worden. Een konijn met ernstige klachten kan aan E. cuniculi overlijden.